Bakker.com bespaart 33% op inwerkprocedure

Warehouse, Logistiek & Supply Chain

Bakker.com, Europa’s grootste tuinspecialist, verwerkt op drukke dagen zo’n 20.000 bestellingen. Orders vanuit 16 verschillende landen die allemaal terechtkomen in het distributiecentrum in Lisse. Daar worden de bestellingen ingepakt en klaargezet voor verzending naar de eindklant. De voorpak gebeurt in de vestiging in de Zilk, midden in de bollenstreek. Om het distributieproces in en tussen de vestigingen efficiënter in te richten, is zes maanden geleden gekozen voor nieuwe scanners: de TC8000 van Zebra. Deze scanners zijn, in combinatie met All Touch Emulation software op maat, door CaptureTech geïmplementeerd. Menno van Oene is als Medior System Administrator bij Bakker.com nauw betrokken geweest bij het proces: “Het is het gebruiksgemak van zowel de scanner als de software die ons op verschillende dimensies grote voordelen opleveren.”

Grafisch met tijd meegaan

Van Oene legt uit dat de grafische vormgeving van de software en de besturing van de scanners hebben gezorgd voor een versneld inwerktraject: “Waar de gemiddelde inwerkprocedure een half jaar geleden nog 1,5 dag besloeg, zijn de nieuwe medewerkers nu met een dag al zelfstandig aan de slag. Dat laat wel zien hoe belangrijk het is om grafisch met de tijd mee te gaan. Onze oudere werknemers konden goed met het vorige systeem uit de voeten, omdat zij niet beter wisten. Middels diverse knoppen navigeerden zij door een groen scherm, welke te vergelijken is met het scherm van de eerste computers. Voor de jongere lichting was de logica daarvan helemaal niet vanzelfsprekend.”

De TC8000 scanners van Zebra en de op maat gemaakte All Touch Emulation software hebben grafisch veel meer raakvlakken met de bekende moderne devices. Van Oene: “De jongere lichting is gewend aan het gebruiken van een smartphone met touchscreen. Alles is overzichtelijk en met weinig handelingen kom je waar je wilt zijn. Zo zijn onze nieuwe scanners ook ingericht. Een stuk overzichtelijker en daarmee veel gebruiksvriendelijker. Dat uit zich direct in de snellere inwerkperiode. Voor ons een belangrijke optimalisatie, omdat wij het bepaalde periodes extreem druk hebben. Op die momenten zetten wij extra krachten in. We besparen nu maar liefst 33% op de inwerktijd. Daarnaast wordt met de nieuwe scanners twee keer zo snel gescand, een flinke efficiëntieslag dus.”

Ergonomisch voordeel en lange accuduur

Naast het effect van de grafische indeling, blijken de nieuwe scanners ook ergonomisch gezien een grote stap vooruit. Van Oene: “De oude scanners moesten op een bepaalde manier worden vastgehouden en onze orderpickers moesten echt recht voor een barcode gaan staan om succesvol te kunnen scannen. Bij de TC8000 scanners zit het scangedeelte achterop in plaats van bovenop, wat an sich al polsen bespaart. Daarover is iedereen dan ook het meest enthousiast, jong én oud.”

Naast de ergonomische verbetering, gaan de accu’s van de nieuwe scanners ook veel langer mee. Van Oene: “De oude scanners gingen, toen deze net nieuw waren, ongeveer een dag mee. De accu’s moesten de laatste jaren elke dag een keer gewisseld worden. Dat is nu wel anders. We halen met bijna drie dagen met één accu. Dat is een flink verschil.”

Behoud van huidige backoffice

Om de nieuwe scanners en software te implementeren, was een aanpassing aan de backoffice niet noodzakelijk. Van Oene: “Waar het proces aan de voorkant geoptimaliseerd wordt, komt het aan de achterkant nog hetzelfde binnen. Door die ‘eenvoudige’ implementatie blijft de investering overzichtelijk. Elk kwartaal vervangen wij weer een aantal oude scanners voor nieuwe. De voordelen die we nu al merken, zullen de komende tijd dus blijven toenemen. ”

Laat uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op: