Nederlandse groothandel in techniek implementeert zelfscanoplossing samen met CaptureTech

Nederlandse groothandel in techniek implementeert zelfscanoplossing samen met CaptureTech

OVER WILDKAMP

Wildkamp werd in 1972 opgericht als groothandel in techniek. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Lutten. Het bedrijf is uitgegroeid tot een dynamisch, ervaren bedrijf met 46 filialen verspreid over het hele land en een totaal vernieuwde webwinkel met meer dan 100.000 technische artikelen uit voorraad leverbaar. Dankzij een uitstekende supply chain en modern distributiecentrum worden er dagelijks bestellingen en goederen aan klanten en filialen geleverd. Wildkamp kenmerkt zich als innovator die gespecialiseerd professioneel advies biedt en een optimale klantenservice levert. Het bedrijf maakt nu deel uit van de Jarola-groep.

De uitdaging

CaptureTech levert oplossingen op het gebied van AUTO ID, RF, RFID, Vision en Voice Recognition. Als een Platinum Partner van Zebra werkt CaptureTech al ruim 15 jaar met Zebra samen en heeft het bedrijf reeds eerder handhelds in de magazijnen en winkels van Wildkamp geïmplementeerd. De bedoeling was toen dat het personeel de handhelds zou gebruiken voor het controleren en bestellen van voorraad, en dat klanten hiermee zelf hun artikelen zouden scannen. Het winkelpersoneel maakte goed gebruik van de oplossing, maar de handhelds werden zelden door klanten gebruikt om te scannen. Ze waren te gecompliceerd en moeilijk in gebruik. Sindsdien heeft Wildkamp zijn apparaten in de magazijnen vervangen door de nieuwste mobiele computers van Zebra Technologies. Het bedrijf vroeg CaptureTech onderzoek te doen naar de nieuwe zelfscantechnologie die was uitgebracht en waarmee al goede resultaten en tal van voordelen waren bereikt in de branche voor supermarkten. Wildkamp wilde dit succesmodel in zijn groothandelzaken herhalen, met als doel de winkelervaring van klanten te verbeteren en wachtrijen bij de kassa’s tijdens de piekuren ‘s ochtends en ‘s avonds te verkorten. Het bedrijf testte twee verschillende merken en koos voor Zebra’s MC18 Personal Shoppers.

zelfscanning Wildkamp

De oplossing

Wildkamp is een voorloper op het gebied van zelfscannen in de Nederlandse groothandelbranche. Het bedrijf koos voor de Zebra MC18 om het sterke marktaandeel dat dit apparaat reeds genoot in de supermarkten. Klanten kennen en vertrouwen Zebra’s MC18 al en gebruiken het apparaat graag. CaptureTech leverde een complete oplossing: de implementatie en training begon op één locatie, vanwaaruit de oplossing binnen een maand naadloos werd uitgerold naar alle 50 zaken van Wildkamp. Wildkamp heeft uitvoerig reclame gemaakt voor zijn zelfscanoplossing in zijn marketing, zowel online en in gedrukte media als in de winkels zelf.

De MC18’s gebruiken op maat gemaakte software van CaptureTech in Windows. Het team van softwareontwikkelaars van CaptureTech paste de in Windows lopende zelfscanapplicaties voor retail, SignaRF geheten, aan om te voldoen aan de groothandelsvereisten van Wildkamp. Wildkamp wilde overzichtelijke, makkelijk te volgen software zonder de gepersonaliseerde boodschappen, bonusschema’s en getargete promotionele aanbiedingen die gewoonlijk deel uitmaken van zelfscanoplossingen in de detailhandel. De MC18’s zijn draadloos verbonden met de backoffice en de POS-systemen van Wildkamp. Wanneer klanten met de MC18 de barcode van een product of van een label op het schap scannen, verschijnt gedetailleerde en professionele productinformatie op het scherm, bijvoorbeeld de prijs en voor welke machines het onderdeel kan worden gebruikt. Klanten kunnen daarbij voor elk artikel een reeks foto’s bekijken, voorradigheid controleren en het aantal  eenheden selecteren dat ze nodig hebben, waarbij er op het scherm een voorlopig totaal wordt bijgehouden.

De klant geeft de scanner af aan de kassa, waar de POSbarcode en de klantenkaart worden gescand. De MC18 maakt dan een specifiek klantenbestand aan met de juiste naam, het adres en de kortingspercentages en uploadt dit naar de kassa. Dit bespaart aanzienlijk veel tijd, aangezien codes niet met de hand hoeven te worden ingevoerd en producten niet meer in de catalogus opgezocht hoeven te worden. Kleine, lichte artikelen op de schappen in de winkel kunnen door de klant worden meegenomen om meteen te worden verwerkt en ingepakt; grotere, zwaardere artikelen kunnen snel uit het magazijn worden gehaald en bij de kassa worden afgegeven.

Winkelpersoneel kan de MC18 ook in de zaak gebruiken: wanneer ze klanten in de winkel begeleiden en adviseren om de juiste oplossing te vinden, om het verborgen menu te openen om voorraad te controleren en bij te bestellen, en voor inventarisatie.

Bij Wildkamp wordt de database elke nacht bijgewerkt met de nieuwste informatie over productlijnen, prijzen, artikelgegevens en foto’s. CaptureTech voert op zijn beurt elke nacht updates en onderhoud aan de MC18’s uit met gebruik van Wavelink Avalanche, een tool voor extern beheer die Wildkamp al had geïmplementeerd. Wildkamp heeft een Zebra OneCare-servicecontract gesloten. Daarnaast heeft het bedrijf de beschikking over een hotline voor ondersteuning van het technische team van CaptureTech. Zo wordt gezorgd dat de MC18’s altijd goed functioneren.

scanning in praktijk wildkamp zelfscan apparaten bij Wildkamp

 

 

 

 

De resultaten

Marc Zijnge, hoofd van ICT bij Jarola, concludeert: “We zien meteen een duidelijk verschil. Onze medewerkers weten hoe ze de apparaten moeten gebruiken, maar wat belangrijker is, de klanten weten het ook. Ze hebben al  de benodigde ervaring met zelfscanners opgedaan in de supermarkt. Onze scanners zijn hetzelfde, alleen dan de nieuwste generatie.” De zelfscanoplossing is uiterst goed ontvangen. Gebruikers zijn enthousiast over het gebruiksgemak, het ergonomische ontwerp, de hoge prestaties van omnidirectioneel scannen, de lange levensduur van de batterij en de draadloze verbinding van de MC18.

Wildkamp behaalt een goed rendement op zijn investering, mede doordat zowel het personeel als de klanten hetzelfde apparaat kunnen gebruiken. De zelfscanoplossing bespaart klanten tijd, verhoogt de productiviteit van het personeel en vermindert wachtrijen. Al deze voordelen leveren klanten een betere winkelervaring op. Het versterkt hun loyaliteit en resulteert in meer terugkerende klanten. Andere groothandelaren zullen in de toekomst ongetwijfeld ook zelfscanners gaan
gebruiken.